Nu je jouw LinkedIn profiel door de wasstraat hebt gehaald met behulp van mijn vorige artikel -waarin ik 6 essentiële tips voor jouw LinkedIn profiel gaf – of wanneer jij al een uitstekend LinkedIn profiel had staan, is het tijd om te kijken hoe je LinkedIn optimaal kunt inzetten als IT’er.
Het is een must om 1) jouw LinkedIn profiel up-to-date te houden en 2) updates te delen met jouw netwerk om zichtbaar te blijven.
Maar hoe doe je dit? Wat is er nu interessant om te delen met jouw netwerk en wat kun je beter NIET delen?
Een overkoepelend doel
In de basis is het heel simpel: met een update op LinkedIn vertel jij waar je interesses liggen, waar je op het moment mee bezig bent of breng je jouw leermomenten onder de aandacht.
Waar jouw updates precies uit bestaan maakt eigenlijk niet zoveel uit, zolang ze maar een overkoepelend doel dienen. Een doel dat jij van tevoren hebt gesteld en waarom je in eerste instantie LinkedIn hebt aangemaakt.
Waarom ben jij actief op LinkedIn? Om zichtbaar te zijn voor bedrijven? Om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in jouw netwerk? Om jouw netwerk te onderhouden en/of uit te breiden?
Er is geen goed of fout doel. Zolang jij zelf jouw doel maar weet, zodat je jouw updates daar op af kunt stemmen.
Als jouw doel slechts het volgen van ontwikkelingen is en je geen kansen of andere zakelijke verwachtingen vanuit LinkedIn hebt (het is voor jou dus slechts eenrichtingsverkeer), dan heeft het posten van updates op LinkedIn geen toegevoegde waarde. Hoewel jouw geoptimaliseerde LinkedIn profiel dan niet volledig tot zijn recht komt, kun je dit artikel overslaan.
Aandacht trekken en krijgen = LinkedIn’s algoritme blij maken
Zolang de inhoud van jouw LinkedIn updates waardevol en relevant zijn voor jouw doelgroep (hier zorgt jouw overkoepelende doel dus voor) maakt de precieze inhoud geen wereld van verschil.
Daarentegen kan de vorm en opmaak van jouw update wel een wereld van verschil maken.
Het hele doel van LinkedIn’s algoritme is namelijk te zorgen dat jij als LinkedIn gebruiker de voor jou meest interessante content te zien krijgt, want alleen dan besteed je meer tijd op LinkedIn en kom je sneller weer terug.
Andy Foote schreef een uitgebreid en interessant artikel over het algoritme van LinkedIn: wat werkt er nu wel en wat werkt er nu juist niet of zelfs averechts?
De 4 belangrijkste punten uit dit artikel vat ik hieronder samen.
1) Kwaliteit > Kwantiteit
De bepaalde eisen aan de inhoud van een update zijn onbekend. Om de kwaliteit te bepalen kijkt het algoritme naar een combinatie van factoren als de tekst en media zelf, maar ook naar degene die de update post en mogelijke betrokkenheid van anderen.
Nogmaals: zolang jouw update relevant en waardevol is voor jouw doelgroep, ziet LinkedIn’s algoritme dit als “kwaliteit”.
Voor de kwantiteit van jouw updates op LinkedIn zijn er wel duidelijke effecten. Het algoritme wil de content van zoveel mogelijk mensen laten zien in plaats van de content van 1 persoon aan zoveel mogelijk mensen. 20 updates per dag werkt eerder in je nadeel dan in je voordeel.
Hou het bij maximaal 1 update per dag. Mocht je toch je 2e update van die dag willen plaatsen, zorg er dan voor dat er minstens 3 uur tussen beide updates zit.
2) Zorg voor engagement
Zodra LinkedIn ziet dat jouw update veel mensen aanspreekt, is de kans groter dat het algoritme jouw update aan meer mensen laat zien. Reacties op jouw update zijn daarbij de grootste factor.
Natuurlijk kun je andere personen niet dwingen te reageren op jouw update, maar je kunt dit wel stimuleren. Je update eindigen met een vraag is bijvoorbeeld een hele goede manier om dit te stimuleren.
Het is ook heel belangrijk dat jij zelf reageert op alle reacties op jouw update. Liever een discussie in de reacties dan een duimpje.
3) Tag niet meer dan 5 mensen
In het verlengde van punt 2: LinkedIn’s algoritme kijkt niet alleen naar degene die wel reageren, maar ook naar degene die niet reageren. Waarom is het voor hun niet interessant?
Vooral als de personen die jij hebt getagd in jouw update niet reageren, is dat voor het algoritme een belangrijk signaal.
Zorg ervoor dat je alleen de mensen tagt die waarschijnlijk ook gaan reageren op jouw update. De vuistregel is om niet meer dan 5 mensen in 1 update te noemen.
4) Plaats een link in de reactie onder jouw update
LinkedIn’s algoritme zou elke optie die het verlaten van het platform stimuleert (zoals externe links naar een artikel bijvoorbeeld) ontmoedigen. Hoewel dit niet helemaal zeker is, raadt Andy aan om alle externe links in een reactie onder jouw update te plaatsen.
“Zou ik dit willen lezen?”
Heb je een update gemaakt, stel jezelf dan de vraag: “Zou ik dit willen lezen?” Hiermee kom je al een heel eind.
Sta je er niet achter? Post het dan niet en herschrijf het. Het is écht niet erg als je jouw update 483 keer hebt herschreven. Als jij uiteindelijk in contact komt met die ene persoon door jouw update of je ontvangt die super toffe reacties, ben je dat allaaaang weer vergeten 😉