Een LinkedIn profiel aanmaken is één ding, maar het invullen én het up-to-date houden is een heel ander verhaal. LinkedIn is namelijk veel meer dan alleen een digitaal CV.
Hoewel je via de Magisco app jouw ideale IT-baan kunt vinden, blijft het belangrijk om jouw profiel op de “juiste” manier in te vullen: Het moet de juiste representatie zijn van jezelf.
Voor het vinden van jouw IT-droombaan is Linkedin niet geschikt (zoals ik hier uitleg), maar eerder omdat LinkedIn inmiddels zo’n groot platform is en het daarom bijna een garantie is dat jouw (toekomstige) werkgever een kijkje neemt op jouw LinkedIn profiel. Je wilt dan dat jouw profiel een representatie van jezelf is die opvalt tussen al die andere profielen.
In totaal telt het platform LinkedIn meer dan 645 biljoen profielen die zijn aangemaakt in meer dan 200 landen. Nederland kan daarvan 8 miljoen profielen achter zijn naam schrijven.
Een snel rekensommetje leert ons al snel dat bijna de helft van alle Nederlanders op LinkedIn te vinden is.
Zo simpel is het dus niet om hieruit te springen. Het is een hele kunst om tussen al deze gebruikers op te vallen met een profiel dat jou écht goed representeert.
Moeilijk, maar niet onmogelijk. De 6 essentiële tips in dit artikel gaan je daar gegarandeerd bij helpen 😀
#1 Kies een professionele, maar sprekende profielfoto
Die foto uit 2012 waarbij je met twee baco’s in je hand staat op het strand van Salou kun je beter overslaan. Jouw profielfoto is het allereerste wat een ander ziet en dus erg belangrijk voor jouw LinkedIn profiel.
Een professionele foto is wel logisch, maar let wel op dat die foto niet “te professioneel” wordt. Die foto moet niet saai of één van de velen zijn.
Nee, je wilt dat jouw profielfoto eruit springt. En een foto springt er het beste uit als deze sprekend is. Een sprekende foto is voor iedereen anders.
Wat is kenmerkend voor jou? Wat is het eerste waar jouw collega’s aan denken bij het horen van jouw naam?
Ben je het zonnetje op kantoor met een aanstekelijke big smile? Dan is het helemaal geen verkeerd idee om die big smile duidelijk te laten zien op jouw profielfoto.
#2 Maak goed gebruik van de headline
Naast jouw profielfoto is de headline één van de eerste aspecten die andere LinkedIn-gebruikers zien. Je hebt 120 tekens waarin je informatie kwijt kunt over je huidige baan, je huidige situatie (op zoek naar een nieuwe baan) of contactgegevens.
Hou dit kort maar krachtig. Het moet voor de lezer in één oogopslag duidelijk zijn waarom die jouw profiel verder moet bekijken.
#3 Dé pitch
De samenvatting op jouw profiel is in feite een korte pitch. In 300 tekens kun jij jezelf verkopen.
Niet goed in het verkopen van jezelf? Zorg er dan in ieder geval voor dat de volgende punten in jouw samenvatting terug komen:
- Omschrijf duidelijk wat je leuk vindt. Waar word jij gelukkig van? Dat jij in je vrije tijd graag taarten bakt en de koning bent in schaken, hoef je niet te vermelden. Houd het werkgerelateerd.
- Voeg vaardigheden toe (zie ook tip #5)
- Benadruk jouw persoonlijke competenties. Geen mega lange lijst maken, maar alleen de competenties opsommen waar je écht goed in bent.
- Geef een korte samenvatting van het werk waar jij goed in bent. Maak het vooral specifiek en vul eventueel aan met recensies of noemenswaardige gebeurtenissen.
#4 Vermeld alle werkgevers en scholen. All of them
Dat bijbaantje die jij in 2010 had om je eerste centen verdienen, lijkt misschien irrelevant in jouw ogen. Niets is minder waar. Het kan maar net zo zijn dat jij voor dit bijbaantje net die competentie/ervaring nodig had, waar uitgerekend jouw potentiële werkgever nu naar op zoek is.
Vermeld ook alle opleidingen (van middelbare school tot kleine cursussen). Het kan in ieder geval nooit kwaad.
#5 Wees trots op jouw vaardigheden
If you got it, flaunt it! Wees trots op jouw vaardigheden en voeg deze toe aan jouw profiel. Collega’s en ex-collega’s kunnen vervolgens deze vaardigheden onderschrijven. De vaardigheden die het meest onderschreven worden, zullen als eerste worden getoond op jouw profiel.
Voeg alleen de gerelateerde professionele vaardigheden toe en voeg geen vaardigheden toe die nauwelijks van elkaar verschillen -> Hoe minder lang de lijst met vaardigheden is, des te sneller de onderschrijvingen van anderen bij dezelfde vaardigheid terecht komen en dus gaan opvallen.
Volgens Paul werkt het geweldig:
#6 Keep it up!
Nu jij jezelf perfect hebt gepresenteerd op LinkedIn, is het ook belangrijk om jouw profiel up-to-date te houden. Wissel jij van baan, volg je een cursus of heb jij bijvoorbeeld een belangrijk project geleid?
Laat het zien! Op deze manier blijft jouw LinkedIn pagina waardevol en interessant.
Met deze tips kun jij voorlopig wel even vooruit, niet? Happy editing; let the fun begin 🙂